Cheburashka!-Jig fej, jig fejek, twister és gumihal

Két éve találkoztam először ezzel a nem mindennapi ólomfejjel, bár akkor nem tulajdonítottam neki túl nagy jelentőséget.

Nem is tudom miért, lehet idegennek találtam. Ettől függetlenül mégis „elkunyiztam” két darabot egyik ismerősömtől, kitudja… Persze, ezután úgy eltettem a táskám legmélyebb bugyrába, hogy még én se találtam meg, és ezzel együtt feledésbe is merült. Majd egy évvel ezelőtt ősszel megtaláltam. Hamar neki is álltam a kipróbálásának, mert ekkor már jobban láttam benne a fantáziát, hisz egy teljesen más mozgáskultúrát tudtam vele produkálni a csalimnak. Azonban mivel csak két darab volt belőle hamar „elfogyasztottam”, majd ismét feledésbe merült ez a kis szerkezet, főleg hogy sehol nem lehetett kapni.

Gumihal Cheburashka-val
JIG horog

Végre lehet kapni!

Na végre! – gondoltam magamban. Az idei évtől lehet kapni és most már ki tudom próbálni teljes egészében. Hamar be is szereztem, és azóta folyamatosan próbálgatom ezt a különleges ólomfejet. És itt van is egy tévhit! Ugyanis ez egy már régóta használt jigfej fajta, csak akiknek volt, azok titkolták, mások pedig nem ismerték. Egyesek miért titkolták? Ebbe most ne menjünk bele, a lényeg, hogy sokszor igen jól tud működni!

Cheburashka

Az internet segítségével sikerült gyorsan rendelnem pár fajta ólom és horog méretet, egy igényes honlapról. Ez nem más, minta a Horgászonline horgász webáruház, ahol rengeteg fajta méretben kapható. Hamar neki is álltam nyüstölésének kedvenc pergető helyemen, a Tiszán. Itt szeretek a legjobban kipróbálni minden újdonságot! Ha egy csali életképes, akkor az itt ki fog derülni! Természetesen kellett egy partner a teszteléshez, aki marad a hagyományos jigfejes plasztikozás technikájánál. Bandi barátomban hamar partnerre találtam és elkísért horgászataimra. Nem szeretném egyesével leírni a horgászatok eredményeit, inkább ezeket összegyúrva, tapasztalataimat szeretném megosztani mindenkivel.

A három fontos…

Összességében három olyan különbséget véltem felfedezni, melyről érdemes néhány szót ejteni. Az első a dobótáv nagyságának változása, mely a kisebb csaliknál növekedést mutatott, de a nagy csaliknál inkább hátránynak éreztem. Ez a hátrány azért tapasztalható, mert a nagyobb csalik dobásánál könnyen „bepörögnek” a nagyobb plasztik testek, mellyel nagyobb lesz ellenállásuk. Ennek hatására romolhat a dobhatóságuk, de szerintem ez nem túl nagy különbség.

Ami ennél fontosabb és jelentősebb, az a csali mozgáskultúrájának változása. A hagyományos jigfejeknél megszoktuk a csalik úgynevezett „merev” mozgását, ami annyit jelent, hogy egy bizonyos síkban tud mozogni csalink, mivel a horog szárára van ráöntve az ólom. Így a csali és ólom együtt mozog, illetve egy adott síkban. A cheburashkánál viszont külön van az ólomfej és külön a horog, így azok bizonyos mértékben különálló életet tudnak élni. Természetesen ekkor is együtt mozognak, de mivel a horog egy kapoccsal (dróttal) van csatlakoztatva az ólomhoz, tud jobbra is, balra is mozogni, illetve nem feltétlen egyszerre ér feneket az ólommal a csali, ami így jóval csábítóbb lehet a ragadozók számára.

Gumihal cheburashkával szerelve

Ezt az úgynevezett „külön életet” vezetési technikánknál is lehet kamatoztatni. Ugyanis így kisebb araszokban, rövidebb mozgatással lehet vontatni csalinkat, ezáltal többet tudjuk a célterületen (kapási zóna) táncoltatni. Ennek a külön mozgásnak még nagy előnye, hogy plasztik csalink természetesebben tud mozogni, illetve kevesebb lesz a rontott kapásunk is. Ez azért lehetséges, mert a horog általában felső állásban fog tartózkodni, illetve nehezebben billen oldalra.Azt is fontos megemlítenem, hogy álló helyzetben, az áramlásnak köszönhetően szintén szépen fog riszálni gumi csalink, ami számomra is hozott kellemes meglepetést. Ez persze folyamatos vontatásnál, hatványozottan fog jelentkezni.

Gumihal
Cheburashka fejek

Harmadik, szintén nagy és üdvözítő különbség, az a végtelen variálási lehetőség. Mivel a horgot külön kell csatlakoztatni az ólomfejhez, mi dönthetjük el, mekkora horgot szeretnénk használni. Ezzel a fantasztikus tulajdonsággal, szinte végtelenné válhat a jigfej készletünk. Arról nem is beszélve, hogy az eddig elérhetetlen nagyságú és fajtájú jigeket is könnyen össze tudjuk “eszkábálni”. Hányszor volt olyan, mikor nehéz fej kellett volna, apró horoggal kis csalihoz egy nyári gumizáshoz a Tiszán. De ez fordítva is igaz, mikor egy nagyobb csalihoz, nagy horog és apró súly kellett volna, mondjuk egy csatorna pecánál. Mostantól ez nem csak álom, hanem egy könnyen megvalósítható hétköznapi dolog. Nem kell hozzá mást tenni, mint beszerezni pár ólomfejet és négy-öt csomag horgot. Szinte fillérekből szert tehetünk egy komoly készletre. Az én készletem a következőkből áll:

horog: 6-4-2-1-1/0-2/0-3/0

ólom: 2-5-8-10-12-15-18-22-24 gramm

Nos, ezzel a készlettel, nagyjából megvan minden, az UL cucctól, a Tiszai jigezésig minden. Sőt, tudom variálni és készíthetek számtalan fajta jiget. Kell ennél több? 😀

Cheburashka-val szabadon

Horoggal szerelve

Az élmény

Mikor elsőnek vittem ki magammal az új szerzeményeket, izgatottan vártam vajon sikerül-e fognom vele pár süllőt. Természetesen rögtön összeraktam több változatot is, mivel kíváncsi voltam minden típusra. Próbáltunk olyan helyet keresni, ahol úgy gondoltuk vannak ragadozók és megkezdtük a horgászatot. Nem is kellett sokat várnunk és jöttek az első jelentkezők, bár nem voltak nagyok, mégis hatalmas élményt jelentettek számomra. Aznap elég csipkelődve ettek, de a „chebunak” köszönhetően kevesebb volt a rontott kapásom. Ennek meg is lett az eredménye és a nap végére majd dupla annyit fogtam, mint barátom.

A legnagyobb

Mégis legnagyobb élményem karácsony előtt történt, mikor Krisztián barátommal voltam pecázni. Korán leértünk, és mindketten a „chebuval” kezdtük meg horgászatunkat, de délig meg se kérdezték tőlünk a halak minek mentünk le horgászni. Több helyet is vallattunk, mikor odaértünk az egyik kedvenc ruganyomhoz. Mondtam is Krissznek, hogy itt mindig sikerül fogni valami ragadozót. Úgy, az ötödik dobásnál érzékeltem, pálcám elnehezülését, melynek habozás nélkül bevágtam. Éreztem ellenfelem elégedetlenségét, de azt is éreztem, hogy ez nem az a bicska halacska lesz. Úgy jó öt percig nem mutatta magát, de éreztem hamarosan feladja a harcot, és megmutatja csillogó testét. Így is lett, és felsejlett hatalmas zöld márványos teste, tátva hatalmas krokodil pofáját.  Ugyan megremegett kezem, de azért sikerült stabil fogást találnom rajta, hogy kivegyem pár fotó erejéig. Próbáltam minél hamarabb visszaengedni, ezért nem mértük, csak tippeltük, olyan öt és fél kilósra, ami egyben a 2013-as évem legnagyobb csukája is egyben. Hatalmas élmény volt vele megküzdeni és visszaengedni.

Szinopszis

Összességében azt tudom elmondani, hogy a közel három hónapja használt cheburashka sok élményt és halat adott,  illetve egyszer sem betliztem vele, legalábbis eddig. Ettől persze nem fogom kidobálni a jigfejeimet, de az biztos, ha plasztikozok nem maradhatnak otthon ezek sem! Csak ajánlani tudom mindenkinek, hogy próbálja és használja, nem fog benne csalódni. Kívánom, hogy adjon mindenkinek legalább annyi halat és élményt, mint nekem, ezalatt a rövid idő alatt.

Görbüljön mindenkinek!

Pocsai István-pergetőhorgász

Pergető felszerelések, villantók, wobblerek, JIG fejek és sok sok pergetéssel kapcsolatos horgászcikk a www.horgaszonline.hu vagy a www.pergetesmania.hu oldalakon!