2017. December. 11.
  • Delicious
  • Digg
  • Linkedin
  • Hőség a tavon:A csodás nyár eljött ismét, és a horgász aki eddig dacolva az idő zordságával, most ismét kényelemben ücsörög a tóparton papucsban, és rövid nadrágban. Várja a nagy kapást csodás csalikkal, ...
  • ET és a Matuzsálem:Jakó László 2011-12-30 Nem mindennapi élmény az, amikor valaki hatalmas halat fog. Még az olyan dolgok is elhalványulnak mellette, ha több szép ponty, kisebb harcsa akad horogra. Sallai Attila és barátai ...
  • Sanyi az olaszok ellen: Murányi Antal 2011-12-09 Olaszország messze van, de a Pó folyó harcsái hatalmas vonzerővel bírnak, segítenek legyőzni a távolságot. Sándor nem egy gyakorlott harcsázó, de ami ennél fontosabb: lelkes horgász, aki mindent ...
  • Tisza-tó mindig jó:Ha már úgyis a környéken jártunk, nem maradhatott ki egy kis Tisza-tavi keszegezés. Az egyik mélyebb holtágat vettük célba matchbottal, ezúttal előetetés és minden előzetes felkészülés nélkül. Mondhatni ad hoc. Kora ...
  • Pár nap a Miháli tavon: Pár hete Tamás barátommal eldöntöttük, hogy augusztusban 3 napot eltöltünk a Miháldi tavon. A nagy nap augusztus 12.-e volt, ami hamar el is jött. Hajnalban már Tamás a garázsom előtt ...
Home » Horgász történetek » Pár nap a Miháli tavon

Horgásszunk akadóban!

Ki ne szeretné a kényelemes horgászatot, csak be kell dobni, és nincs semmi probléma, nem fog elakadni a szerelék, nem kell célzottan egy helyre betenni a szereléket. Pár évvel ezelőtt én így gondoltam, ma már ott tartok, minél bokrosabb, akadósabb annál jobb. Hogy miért? Mert ott van a hal. Amíg átlagos tavakon horgásztam a legelső gondolat vezérelt a helykeresésben. Az eredmények olyanok is voltak. Aztán jött egy hínaras pálya ahol 4 évig vallattam a vizet, majd az új horgászhelyemen, már nem volt ritka a tökös-bokros terep sem. Itt szembesültem azzal, hogy igenis van értelme akadóban horgászni, felvállalni a rizikót az esetleges szerelék vagy hal vesztése miatt.

A kifogott halak mintha egy szado-mazo filmből léptek volna elő, hiszen mindegyik, főleg a tükrösök oldala olyan volt, mintha korbáccsal csapkodták volna össze őket. A magyarázat inkább prózaibb, mint perverz. A bokrokra telepedett kagylók, az akadóban mozgó, bujkáló halakat szépen rendben összevagdosták. Ez jel a horgásznak, hiszen egyből látható kinek hol a kedvenc helye. Természetesen nem indulunk esélytelenül ezen halak megfogását illetően, némi előkészület után sokkal jobb %-ban fogjuk őket horogra csalni.

A felszerelésről…

Mindenképpen erős min 3lbs botot ajánlok, a keményebb fajtából. Érdemes előtt egy kicsit meglengetni, és ha hamar visszaáll, akkor megfelelő. Ezt demonstrálni itt és most nem tudom, de ki kell próbálnia mindenkinek. Az orsó min. 60-as méretű, megbízható, masszív fém belsővel. A zsinór az alsó méretet mondom 35-ös de inkább 40-es.(!)

Bevetésre várva…

Mindenképpen kell előtét zsinórt használnunk, ami nálam 60-65-ös méretű monofil. Mondjuk egy fajta zsinór, a Colmic Fender 50-es , rózsaszínes monoja meglepő módon jól működik, jól bírja a kiképzést. Van még két kedvenc a Spro Guardian 55 mm-es és a Gardner által forgalmazott Slinky, ami 55-mmről indul. A leadcore, ha használsz 45 lbs, az előke 30 lbs minimum! A horog min 2-es méretű, 1-es és 1/0-ás méret sem elvetendő, de a 2-es méret az alap. Nagyobb halaknál a vékony húsú horgok végig szántják szájukat és halvesztést okoz. Egy vastaghúsú horog nem okoz akkora sérülést mint gondolnánk, valamint a nagy méret biztosabb tartást eredményez.

Nos gondplom aki ezeket a sorokat olvassa, az most felszisszen, hiszen akar egy daru adatit is írhattam akár. Az igaz, hogy nem egy feederes pecáról van szó! (mély tiszteletem nekik is)

Az általam látogatott pálya, sajnos ezekkel a felszerelés paraméterekkel működik.

Ha nem tudjuk behordani, akkor viszont nagyon pontos dobálós pecára van szükségünk, és itt nem feltétlenül kell 200 méterekre húzni, egy ilyen távolságból nem is működik, esélytelenek vagyunk.

Enemy territory

Ebben a pár mondatban már is olyanokat írtam le, ami nálam komoly gondokat okozott, hiszen sok mindent újra kellett tanulni. Legfőképpen a pontos dobást, amit valljuk be nem sokan tudunk kivitelezni. Lehet gyakorolni az udvaron, alsó lendítéssel mondjuk egy lavórt célozgatva! Hogy hülyéskedem e? Nem sajnos…

Többször feladtam a dolgot, és más pályák felé néztem, a kényelmes megoldásokat választottam, a kockáztatás még nem tetszett. Egy végszerelékkel akár egy évet is végig horgászunk módszert el kell felejteni. Ügyelnünk kell a horgunk hegyére is, hiszen ma már eljutottam arra a szintre, hogy ami nekem már nem jó, az még másnak megfelelő élesség. Nagyon egyszerű egy régi módszer, a köröm próba, ha nem úgy teljesít a horog ahogy kell dobom ki! Hidd el érdemes, hiszen ez a kritikus pont a végszereléknél.

Elhagyós-leoldós

A másik fontos rész a végszereléken az ólom kérdése. Lenni ólom vagy nem lenni? Ezt itt a kérdés..Nos mindenképpen vissza kell vágnunk az ólom klipsz akasztóját, nagyon sok és jó márka van a piacon, és néhány speciális elhagyós megoldás is létezik. Nekem legjobban a nyáron nálunk járt teszt csapat, a S-carp módszere tetszett.

Ólom helyett kavicsot nekik…

A módszer lényeg, hogy az ólom klipszbe egy forgó kerül, majd abban egy kb 0,5 cm szélességű bicikli belső gumidarab. Ebbe megy a kavics, a belső darabot a forgóba kell hurkolni. A hal a kapáskor a fejét rázva menekülni próbál, és ekkor a kavics a gumiszorításából ki fog szabadulni. A szerelék egy pillanat alatt megkönnyebbül, ami mit érdekes módon a halaink nagy része a felszínre fog törni. Ha hiszitek hanem, én sem hittem még nem láttam a saját szememmel.

Nos itt csak egy szépség hiba van! A kavicsos cumót csak csónakkal lehet bevinni és nem lehet vele dobálni. És ahol nem lehet dobálni sajnos marad az ólom, vagy valamilyen környezetbarát megoldás borsos áron. De ennyit a halaink megérnek!

Bungee Rig

Itt nem kell leugranunk sehonnan, de egy olyan módszert-végszereléket szeretnék bemutatni ami szintén életképes és működik. Örülök annak, hogy ezt valaki feltalálta!

A lényege, hogy egy olyan gumi-fonott zsinór kombót készítünk és helyezünk el az előkénk valamint az ólom közötti részen, ami nem engedi hogy a halunk szájából a horog kitépődjön! Szükségünk van egy kb. 5 cm nagyságú szelepgumi darabra, valamint két darab forgóra, fonott zsinórra. A Bungee elkészítést azzal kezdjük, hogy az egyik forgóba belekötjük a fonott zsinórunkat, mondjuk 30 lbs-at, aztán a zsinórt áthúzzuk a szelepgumi darabon. A másik végébe belekötjük a második forgónkat! A fonott zsinór hosszának 2x nagyobbnak kell lennie a szelepgumi méreténél! Miután ezzel meg vagyunk, akkor megfogjuk a forgót és az egészet kinyújtjuk, ekkor a fonott zsinór behúzódik a szelepgumi belsejébe. A szelepgumit ráhúzzuk a forgókra, majd az egészet visszaengedjük eredeti állapotába. Ekkor a 2x nagyobb fonott a zsinór a szelep gumi belsejébe került, a szelepgumikat a forgók nyakában egy kis darab fonott zsinórral rögzítjük, kötjük meg!

Akkor most már lehet próbálgatni! Húzzuk csak szét és engedjük vissza! Ez az eszköz lesz ami az akadóban megakadályozza, hogy a menekülő hal letépje magát, és megfelelően csillapítja a kirohanásokat. Egyik végébe az előkénk míg a másikba az ólomklipsz kerül.

Ilyen is lesz:(((

Most hogy elkészült a végszerelékünk a botjaink bevetésre készek neki is állhatunk horgászni. Ha van csónakunk, akkor még egy megoldás javallott, az úgy nevezett „floating-olás” Csúnya egy nem magyar szó, de néha muszáj angol szakszavakat használnunk. A lényege a következő, fogunk egy hungarocell darabot, de legjobb a lépésálló nikecell. Fúrjunk egy akkora lyukat a közepére amin könnyedén átfér a végszerelékünk ólma vagy az összeszereléskor a főzsinórunkra már eleve feltesszük. Evezzünk a helyünkhöz majd a végszereléket engedjük a fenékre a főzsinóron lévő floating vizet érve azon lebegni fog, nem engedi a főzsinórt az akadóba süllyedni és ezáltal már elve megakadttá tenni! Egy kissé megfeszítve végezzük el a behúzást. Ezzel a módszerrel a felszínen fog maradni a főzsinór és megnyugtatok mindenkit működni is fog. Miután partot értünk állítsuk be a botjainkat a megfelelő pozícióba.

A nyeletőfék legyen a ehető legszorosabb, valamint a fékünk így precíz beállítást kíván. Idéntől nem használok rod-pod–ot hanem lészúrókat. Ebből is azt a fajtát, amit megfelelő magasságra lehet beállítani, hogy csónakkal is elférjünk alattuk.

Felszerelést próbáló terep…

A hátsó leszúrókat gumi botvillával szerelem, amibe bele lehet pattintania botunk végét. Így már nem tudja a hal a botunkat ellopni.

A másik fontos dolog, hogy ha ilyen helyen horgászuk, ne aludni megyünk hanem horgászni! Nincs idő arra hogy a sátorból kirohanjunk, papucsot, fejlámpát keresve.

OTT KELL ÜLNI A BOT MÖGÖTT! Hogy miért? Mert amikor meghalljuk az első két csippanást már ildomos a bottal a kezünkben lenni. A szerelékünk már régen megakasztotta a halunkat!

Gábor barátom akadóban fogott 20+-osa!

Felszerelés próbáló kemény fárasztás következik, igyekezzünk a halunkat minél előbb elhúzni az akadótól. 5-ből 1! Nagyjából ez lesz az arány, de a módszert igazolja, hogy akadóból is lehet fogni nagy halakat, akár 20+ is!

Érdekes megfigyelni azt, hogy napközben a halak ezekben az akadókban tartózkodnak, az éjszaka folyamán se kalandoznak nagyon el, tehát egyik botunkkal míg az akadót vallatjuk addig a másikat az akadónk mellé kell helyeznünk, hogy a kóbor lovagokat itt ejtsük rabságba!

6,5 kg töklevelesből

Norbi kolléga 14.40-es spanyol pikkelyese szintén akadóból!

Ideges embereknek nem ajánlom ezt a módszert, hiszen sok bosszúsággal jár, de az eredmény mindig kárpótol bennünket az elveszett szerelékek vagy bármi más helyett. A másik hogy aki nem kockáztat és nem türelmes nem fogja meg álmai halát, ez biztos. 3-4 nap kapástalanság még nem ok arra, hogy feladjuk.

Próbálja ki mindenki ezt a módszert nem fog csalódni benne, sok szép hal fog lencse végre kerülni ezt garantálom!